Činnost 1999


     Zpráva o činnosti výboru ÚF v roce 1999.

 

 

       

Svépomocné sdružení

zaměstnanců DP, a.s. - Úmrtní fond

 

 

 

 

Zpráva o činnosti výboru Svépomocného sdružení pracovníků Dopravního podniku hl.m. Prahy, as.

Úmrtní fond

Přednesená na Shromáždění zástupců 28.4.1999

 

 

 

 

Vážené shromáždění zástupců členů Úmrtního fondu, které je podle článku VI, odstavec 1a  Stanov nejvyšším orgánem fondu.

 

Paní a pánové

Členové ÚF

Zastupující 

            -         ze 2/3 aktivní zaměstnance DP hl.m. Prahy

 

            -         z 1/3 bývalé zaměstnance DP tedy důchodce, nebo chcete-li  seniory DP

 

Vážení přátelé, vážení hosté,

 

Je mě potěšením, že Vás mohu oslovit  , že Vás mohu pozdravit, nejen proto, že mezi Vámi poznávám řadu známých tváří, mně dávno milých, ale zejména proto že jste přijali naše pozvání a že jste na dnešní shromáždění přišli.

 

Pozvali jsme zhruba 5% z počtu členů ÚF v jednotlivých podnicích jmenovitě:

 

2                       zástupce z Metra

67                     zástupců z Elektrických drah

30                     zástupců z Autobusů

6                       zástupců z generálního ředitelství

50                     zástupců důchodců (senioři)

12                     členů výboru a revizní komise

12                     hostů

 

Máme za povinnost Vás seznámit s výsledky naší práce za uplynulé období, požádat Vás o jejich schválení a rozhodnutí o další činnosti ve prospěch ÚF.

 

Naše hosty jsme pozvali  proto, abychom je seznámili s naší činností a abychom je zejména požádali o podporu této činnosti v budoucnu.

 

Vítám mezi námi Ing. Pomazala Václava Csc., obchodně ekonomického ředitele, který zde zastupuje  pana generálního ředitele.

 

Dovolte, abych svoje povídání, zprávu o činnosti výboru začal datem našeho zvolení do výboru  ÚF. Bylo to 24.11.1992 na  shromáždění zástupců, tehdy ještě Dobrovolné sbírky svolané ZV DP ED. Omlouvám se, že některé pasáže opakuji a nebo, že jste je už slyšeli nebo četli, publikovali jsme se i v podnikovém tisku. Je však nutné se o nich zmínit, aby obraz naší činnosti byl úplný. 

 

Byl jsem na zmíněném shromáždění pozván. Šel jsem se zájmem, protože od mého nástupu k bývalým Elektrickým podnikům v roce 1945 jsem pracoval nejprve v Pensijním fondu El.podniků hl.m. Prahy, takže jsem o tehdejších podnikových fondech dost pamatoval, ať už ať už to byl zmíněný fond penzijní nebo fond Melzrův, Hlaváčkův ale i Úmrtní fond.

 

 

Osudných 40 let fondy pořádně zdevastovalo. Jejich prostředky a byly to značné, stamilionové částky byly zkonfiskovány. Úmrtní fond jediný přežil, ale skomíral, jeho členská základna klesala uměle vytvářeným nezájmem, jak vedoucími, tak odborovými složkami ale zejména neinformovaností zaměstnanců.

 

Na shromáždění se mluvilo i o zrušení fondu. Bylo však konstatováno, že to není možné z toho důvodu, že nelze stanovit klíč jak zbylé peníze mezi členy rozdělit. Kdyby se měli tehdejší prostředky rozdělit mezi členy, vyšlo by v průměru asi 150,- Kč na jednoho. Ale stanovit klíč jak je rozdělit podle  let členství nešlo, protože chyběli  dřívější záznamy o placení příspěvku.

 

Navíc bylo na shromáždění konstatováno, že jeho administrativní a evidenční činnost je také před zhroucením. Zpráva o hospodaření nebyla podána. Předchozí výbor se v poslední době nescházel, o ničem tedy nerozhodoval, nic neřídil. Jedině díky závodnímu výboru DP-ED a jeho zaměstnankyni, která měla administrativu Sbírky na starosti 10 let, paní Evě Zdeňkové, se vyřizovaly nejnutnější věci, zejména a výplata podpor. Stanovy měly být doplněny o ustanovení, že výplata podpory bude pozůstalým po členech – důchodcích vyplacena pouze proti předložení ústřižků složenek, že zemřelý do Sbírky řádně platil, kdo by ústřižky neměl, nedostal by nic.

 

Tedy evidence platících členů, aktivních zaměstnanců se v kanceláři sbírky nevede. Příspěvky jsou placeny srážkou ze mzdy a evidence je tedy vedena v příslušných mzdových účtárnách. Evidence členů důchodců byla vedena v kartotéce kde na malých kartičkách byli napsáni důchodci podle abecedy, jejich adresy a záznam o placení příspěvků. Příspěvky se platí poštovní složenkou. Tento záznam však nebyl veden od roku 1992. Důvodem byla skutečnost, že Česká spořitelna nepřikládá k výpisům o  příjmech ústřižky složenek, protože zpracovává výpisy centrálně na počítači a ústřižek zůstane někde na centrále a na výpise se objeví jméno a vložená částka.

 

Ted zpátky k tehdejšímu shromáždění. Důvodem pro změnu stanov bylo tvrzení, že zejména u stejných jmen důchodců není možné identifikovat o kterého třeba Černého Josefa se jedná, když na výpise není jeho adresa a spořitelna ústřižky složenek nedává. Tak se záznamy o zaplacení příspěvku v kartotéce neprováděly ani u Černých Josefů ani u jiných i když to bylo jediné jméno.

 

Proto jsem přednesl námitku proti změně stanov a zdůvodnil jsem ji tím, že je potřeba zařídit, aby důchodci psali  na složenku do kolonky variabilní symbol svoje rodné číslo, zařídit ve spořitelně aby rodná čísla uvedla ve výpisu účtu a potom není třeba znát ani adresu a ví se o koho jde. Samozřejmě musí se kartotéční lístky doplnit o rodná čísla. Po delší diskusi se mnou shromáždění zástupci souhlasili. Pochopili totiž, že navrhovaná změna stanov bude mít za následek naprostou ztrátu přehledu o členství, hospodaření, veškerou evidenci a přinesla by nesmírné problémy některým pozůstalým, kteří by nenašli po dědovi složenky. Proto jsem to považoval za nepřijatelné a neslušné vůči starým dědům a babičkám.

 

Pak bylo od návrhu změny stanov ustoupeno, ale já jsem si v následných volbách nového výboru vysloužil zvolení za člena výboru. Předsedou výboru byl zvolen pan Jiří Štekl, důchodce DP-ED. Věděl jsem, že jsem si pěkně nadrobil, že musím předsedovi pomoct, proto jsem na první schůzi výboru připravil plán, harmonogram a organizaci činnosti výboru, která by měla zabezpečit administrativu, evidenci   a pokud možno zlepšit ekonomiku a solventnost Sbírky. Překvapením pro členy výboru i revizní komisi na první schůzi bylo, že předseda       p. Štekl byl s infarktem odvezen do nemocnice. Protože jsem přednesl připravený program činnosti výboru, vysloužil jsem si zvolení  předsednictví – a proto dnes stojím před Vámi abych Vám složil účty za celý výbor.

 

Předsevzali jsme si tedy nový výbor a revizní komise.

 

  1. zjistit ekonomický stav Sbírky, tzn. Stav hotovosti, roční příjmy, roční vydání, počet členů

  2. renovovat kartotéku členů – důchodců, včetně rodných čísel

  3. projednat s Českou spořitelnou uvádění variabilního symbolu (rodných čísel) na výpisech z účtů

  4. zaslat informační leták členům důchodcům, zejména o rodných číslech

  5. dát aktivním zaměstnancům náborový leták

  6. získat sponzory na úhradu administrativních nákladů činnosti Sbírky

  7. vyrovnat rozdíl mezi příjmy a výdaji Sbírky

 

Co jsme zjistili a co jsem postupně realizovali:

 

Začali jsme evidencí kartotéky, ve které nebyly záznamy o platbách  za rok 1992 a my tam chtěli navíc zapsat rodná čísla.

Já vím, že to byla  práce navíc proti předchozím letům, ale bylo to přeci nutné. Potřebovali  Jsme ta rodná zjistit. Proto jsme spolu se složenkou rozeslali důchodcům dopis, ve kterém jsme je informovali, o shromáždění, ale zejména požadovali na složenku napsat rodné číslo jako variabilní symbol. Vy zástupci důchodců to znáte.

 

 Nevím jak to důchodci splnili, ale spořitelna uvedla rodná čísla na výpisech asi u 50% plátců. Bylo třeba dál jednat se spořitelnou, zejména o platbách sporožirem nebo složených ve spořitelně v hotovosti.

 

Další neméně náročnou etapou byla finanční situace Sbírky. Její hotovost neustále hrozivě klesala. Hotovost byla uložena bezúročně na běžném účtu u České spořitelny v Praze 7.

 

Jediná cesta jak zlepšit finanční situaci byla:

            -         odbourat administrativní náklady

            -         rozšířit členskou základnu

            -         získat jiné příjmy

 

Využili jsme ekonomických podmínek v naši zemi a i když nám to stanovy zatím neumožňovaly zakoupili jsme v hotovosti za 400 tis. Kč depozitní certifikáty banky Bohemia s 18-ti  měsíční dobou splatnosti což nám mělo vynést ročně 15-ti % úrok a za 110 tis. Kč depozitní certifikáty Československé obchodní banky na 12-ti měsíců, což vynese roční úrok 13,75 %.

Certifikáty byly uloženy v tresoru Československé obchodní banky. Tím se nám mělo podařit pokrýt průměrný roční schodek, jednak tím, že odpadly náklady spojené s administrativou a jednak výnosem z certifikátů.

 

Je Škoda, že na to nepřišli naši předchůdci mohli jsme mít hotovost větší o čtvrt milionu Kč.

Další cesta  je ve zvyšování příjmů a to znamená zvýšit členskou základnu. O to jsme se již mnohokrát ale marně pokusili. Všichni aktivní zaměstnanci dostali při výplatě náborový leták, jeho obsah všichni znáte. Celou náborovou akci jsme popularizovali v Informačním bulletinu MHD (nástupce Pražského dopraváka) později v kontaktu a na mzdových páskách všech zaměstnanců.

 

Když jsme si troufli z rozhodnutí celého výboru nakoupit certifikáty, tedy použít prostředky Sbírky k spekulacím, museli jsme si k tomu dát požehnání, tzn. změnit stanovy. Díky nevšední ochotě je spolu s námi připravila paní JUDr. Ivana Hanušová. Její znění bylo postupně konzultováno se členy výboru a revizní komise, upravováno až do podoby, která byla předložena Ministerstvu vnitra k registraci. Dne 22. června 1993 došlo k jejich registraci. Při tom jsme zjistili, že Dobrovolná sbírka nebyla vůbec registrována, čili právně neexistovala. Po registraci, kterou byl Sbírce také vrácen původní takřka historický název Úmrtní fond, bylo Úmrtnímu fondu přiděleno identifikační číslo organizace (IČO). Poplatek za jeho vydání byl 200,- Kč a to byl také jediný výdaj , který byl zaplacen z prostředků fondu.

 

To byla I. etapa naší činnosti, kterou jsme jako její výsledek předložili, už námi svolanému Shromáždění, 22. listopadu 1993. To naši zprávu o činnosti schválilo, schválilo také nové stanovy a doplnění výboru.

 

Na svoji funkci rezignovali p. Štekl Jiří a paní Zdeňková Eva, na jejich místa byli zvoleni      p. Emil Bušta s funkcí místopředsedy, paní JUDr. Hanušová Ivana a navíc náhradnicí        paní Rambousková Hana. Do revizní komise byl jako náhradník zvolen pan Richard Romolini.

 

Dovolte, abych konstatoval, že Shromáždění zástupců považovalo naší činnost za úspěšnou. Myslím, že to skutečně byl rok tvořivé práce, jejíž výsledkem bylo úplné zpřesnění, zprofesionálnění a zmodernizování administrativy Úmrtního fondu.

 

V následující II. Etapě jsme si vytkli za cíl:

-         získat sponzory na úhradu mimořádných administrativních nákladů činnosti ÚF

-         vyrovnat rozdíl mezi příjmy a výdaji ÚF

S tím byla spojena řada úkonů, které navazovali na I. etapu.

-         převzetí agendy ÚF od ZV DP ED (po rezignaci členky výboru a současně pracovnice ÚF), do oddělení péče o pracovníky DP GŘ

-         vytištění nových  stanov (cena za 1 kus – 1,10 Kč)

-         rozeslání vytištěných nových stanov

-         zněna názvu fondu

-         jednání s peněžními ústavy

-         změna podpisového práva

-         ukládání  cenných papírů v tresoru DP a další.

 

Při hledání sponzorů se nám podařilo najít velmi vhodného, který samozřejmě v tržních podmínkách, zaplatil celý náklad vytištění nových stanov, za to že jsme mu dovolili ve stanovách uplatnit svoji reklamu. Je to Pohřební ústav hl.m. Prahy. Myslíme si, že uvedené adresy a telefonní čísla jeho provozoven, budou pro pozůstalé radou kam se v té smutné chvíli obrátit.

Navíc jsme s panem ředitelem Mlčochem uzavřeli dohodu, podle které byla poskytována členům ÚF 10% sleva na objednané služby.

 

 V dnes předkládané 1. změně Stanov, kterou budete schvalovat je uvedena i změna dvoustránky Pohřebního ústavu ale i změna, kterou se nám podařilo dohodnout, tj. zvýšení slevy na 15 %. Navíc Pohřební ústav hl.m. Prahy opět uhradí vytištění této 1. změny stanov.

 

Při hledání jiných příjmů byl naší velkou školou krach banky Bohemia, které jsme, jak  už bylo řečeno svěřili 400.000,- Kč za nákup certifikátu. Banku Bohemia jsme vybrali jako náš první peněžní obchod, jednak proto, že poskytovala v té době nejvýhodnější úrokový výnos a že vložená částka byla garantována státem. Věděli jsme, že o cca 70% z naší finanční hotovosti nepřijdeme, ale přesto nám tato skutečnost nedala několik dní spát.

Možná že z vlastní zkušenosti víte, vše dobře dopadlo, certifikáty převzala ČS obchodní banka, úrokový výnos za dobu činnosti banky Bohemia byl skutečně 15% po převzetí ČSOB byl 11%.

 

Naučilo nás to být ještě více obezřetnější, od té doby nehledáme jen nejvyšší úrokový výnos, ale především solidnost peněžního ústavu, navíc se státní zárukou. Proto využíváme produktů zejména ČSOB a ČS.

 

Dle našeho dopisu, který jsme zaslali všem členům Úmrtního fondu, víte že výbor přijal úpravu, tedy zvýšení výpomoci – podpory (ze 2.000,- Kč na 3.000,- Kč ale také zvýšení příspěvků (5,- na 8,- a na 10,- Kč / měs.)

 

Já vím, že Vám přemýšlivým počtářům neušlo, že jsme příspěvky zvýšili o 80% a výpomoc pouze o 50%. Využili jsme dohody s Pohřebním ústavem o 10% slevě, která při jejím využití znamená vlastně zvýšení výpomoci. Ten rozdíl jsme použili na vyrovnání příjmů a výdajů fondu.

 

Podařilo se nám takříkajíc zabít 2 mouchy jednou ranou a nikoho jsme nepoškodili.

V dopise jsme naznačili, že jde vlastně o referendum ale protože jde v podstatě o změnu stanov požádáme Vás v bodě 5 naše našeho dnešního programu o schválení tohoto zvýšení.  Nesouhlas se zvýšením zaslali písemně 2 důchodci a 1 aktivní člen a telefonicky 1 aktivní člen..

 

Na nesouhlasy bylo písemně odpovězeno a znovu vysvětleno.

 

Byly též zpřesněny podmínky ukládání cenných papírů (certifikátů) v tresoru DP. V poslední době, kdy jsme uzavřeli smlouvu s Českou spořitelnou o vkladových účtech tresoru DP nevyužíváme

 

Naší evidencí členů – důchodců a jejich plateb se nám podaří naprosto zpřesnit při příští platbě příspěvků. Česká pošta připravuje od 1. ledna 2000 zavést nové jednotné složenky (některé organizace je používají už letos). My připravujeme s výpočetní technikou                (p. Ing. Kiefrem) také jejich zavedené. V příštím roce členové důchodci dostanou složenku kompletně vyplněnou, bude stačit vzít peníze a dojít na poštu.

 

Tím jsem Vás v hlavních bodech seznámil s naší činností.

 

Děkuji Vám za pozornost a dovolte, abych znovu poděkoval všem, kteří nám ochotně pomáhali, děkujeme i za sebemenší pomoc, radu a pochopení.

 

 

Adolf Lebeda

 

 

 

    « Zpět